contact
News
Wat echte mannen eten

Mannen mogen ook op hun voeding letten. Sommige voedingsstoffen bevorderen nu eenmaal de prestaties in zowel de vergaderkamer als de slaapkamer. Om je te helpen heeft de gerenommeerde Amerikaanse gezondheidswebsite WebMD in samenwerking met experts een lijst opgesteld van 10 voedingsmiddelen die veelvoorkomende ziektes bij mannen helpen te bestrijden.

1. Oesters

Deze schaaldieren staan vooral bekend om zijn zogenaamde lustopwekkende werking. Ook voorzien een paar oesters per dag in de behoefte aan het mineraal zink. Een antioxidant dat betrokken is bij honderden processen in het lichaam, van de productie van DNA tot aan het herstel van cellen. Zink bevordert ook de spermaproductie.
De dagelijks aanbevolen hoeveelheid zink is 11 milligram. Je krijgt dit ook binnen via andere schelpdieren, mager rundvlees, mager varkensvlees of peulvruchten.

 

2. Bananen

Bananen leveren snelle energie en bevatten zeer veel kalium; essentieel voor het reguleren van de zenuwen, hartslag en de bloeddruk. Een dieet dat rijk is aan kalium en magnesium (een stof die ook wordt aangetroffen in bananen) kan het risico op een beroerte verlagen. Bananen zitten ook vol met vitamine B-6, een vitamine die zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel  en eiwitstofwisseling. Geen banenenfan? Sinaasappelsap, melk, tomaten en bonen zijn ook goede bronnen van kalium.

3. Vette vis

Het belangrijkste element van je gezonde voeding zijn omega-3 vetzuren. Deze meervoudig onverzadigde vetten zijn goed voor onder meer het hart, de bloedsomloop, het immuunsysteem en verminderen het risico op prostaatkanker. Vette vis zoals zalm, sardines, tonijn, makreel en haring zijn de rijkste bronnen van omega-3 vetzuren.
Het voedingscentrum adviseert iedereen 2 keer per week vis te eten. Omega-3 vetzuren krijg je ook binnen door het eten van plantaardig voedsel zoals lijnzaad, walnoten, soja-, koolzaadolie of door eieren. Doen! 

4. Broccoli

Sommige stoffen uit voeding kun je als man extra goed gebruiken, zoals diindolymethane (DIM). Dat is een plantaardige stof die onder andere in broccoli zit en indirect leidt tot een hogere testosteronactiviteit. Ook houdt broccoli je prostaat in conditie en helpt in de preventie van hart- en vaatziekten en kanker. DIM zit trouwens ook in andere kruisbloemige groenten zoals bloemkool, spruiten, kool of paksoi.

5. Paranoten

Deze grote noten uit Brazilië barsten van de magnesium en selenium. Het zijn sterke antioxidanten en kunnen helpen bij het voorkomen van hartziekten en kanker. Ook beschermen ze de gezondheid van de prostaat. Selenium helpt ook het LDL-gehalte (slecht cholesterol) te verlagen en vermindert de frequentie van bloedstolsels. Je hebt ongeveer 55 microgram selenium per dag nodig. Hier zit je al aan met een klein handje paranoten. Paranoten zijn een zeer geconcentreerde bron van selenium, dus pas op voor een overdosis. Selenium zit ook in kalkoen, tonijn of schaaldieren.

6. Volle granen

Een vezelrijk dieet bevordert een gezond hart, de opbouw van spieren en het behoud van een smalle taille. Iedere extra 10 gram aan vezels in de voeding verlaagt bij mannen boven de 40 de kans op sterfte aan een hartziekte met 17%. Schaf graanproducten aan die ten minste 3-5 gram vezels per portie leveren. Deze informatie vind je op het etiket.  Let bij een hoge vezelconsumptie erop dat je voldoende water drinkt. Zo voorkom je problemen met de spijsvertering.

7. Sojabonen

Soja is rijk aan isoflavonen, deze stoffen behoren tot de groep fyto-oestrogenen. Bij vrouwen wordt deze stof effectief ingezet bij overgangsklachten. Bij mannen is aangetoond dat isoflavonen de gezondheid van de prostaat beschermen en het risico op prostaatkanker verlagen. Probeer regelmatig sojaproducten te eten zoals sojanoten, soja-melk, soja-kaas, vegetarische hamburgers, tofu of verse sojabonen. 

8. Bessen of kersen

De paarse, blauwe en rode kleuren in alle soorten bessen en kersen zijn verantwoordelijk voor de gezonde eigenschappen van deze vruchten. Dit superfruit zit vol met het gezondheidsbevorderende flavonoïde, anthocyaan. Bessen houden de hersenen gezond en kunnen zelfs de afname van hersenfuncties vertragen die optreedt bij veroudering.

9. Plantaardige stanolen

Van nature komen plantaardige stanolen voor in plantaardige oliën, zaden, bonen en noten. Van stanolen is wetenschappelijk bewezen dat ze effectief een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Inmiddels worden steeds meer producten verrijkt met plantaardige stanolesters of sterolesters (cholesterolachtige stoffen) zoals margarines, melk en yoghurtdrankjes.

10. Rood-oranje groenten

Vitamine C en bèta-caroteen zijn antioxidanten die helpen bij het behoud van gezonde huidcellen en voorkomen beschadiging van de huid door de zon en vrije radicalen. Vitamine C is betrokken bij de productie van collageen. Bèta-caroteen wordt omgezet in de actieve vorm van Vitamine A, die huidcellen helpt te herstellen. Eet dus genoeg rode paprika, wortelen, pompoen of zoete aardappelen voor het behoud van of verkrijgen van een gezonde huid.

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
contact
online afspraak
manage your lifestyle
partners
b2b