contact
News
Duurzaamheid en voeding

Your attention please

Duurzaamheid en voeding, je hoor de combinatie waarschijnlijk vaker. Het is een onderwerp dat ook ons bezighoudt, vandaar even wat feiten op een rij en tegelijkertijd de reden waarom wij doen wat we doen. 


De gemiddelde Nederlander

De meeste Nederlanders eten niet volgens de richtlijnen goede voeding die zijn opgesteld door de Gezondheidsraad. 

- slechts 5 tot 10% van de bevolking eet voldoende groente en fruit;
- 90% (!) eet te veel verzadigd vet;
- ons zoutgebruik is veel te hoog.

Bovendien heeft de helft van de bevolking overgewicht. Het huidige eetpatroon veroorzaakt dan ook veel ziekten en vroegtijdig overlijden in Nederland. We worden wel ouder, maar niet perse op een gezondere manier. 

Ook is de productie en consumptie van voedsel belastend voor het milieu. Wereldwijd is voedsel verantwoordelijk voor 20 tot 30% vvan de broeikasgasemissies. Een duurzamer voedingspatroon zou niet alleen beter zijn voor het milieu, het is vaak ook gezonder. Bijvoorbeeld als we minder vlees zouden eten, of frisdrank zouden vervangen door kraanwater.


Onze uitdaging
De belangrijkste maatschappelijke uitdaging op het gebied van voeding is om te komen tot een gezonder en duurzamer eetpatroon. 


Hoe en met wie

Om een gezonder en duurzamer voedingspatroon te realiseren, zijn productverbetering en gedragsverandering heel belangrijk.

Bij productverbetering gaat het erom dat producenten producten op de markt brengen die minder zout, vet en suiker bevatten.

Bij gedragsverandering gaat het om de vraag hoe consumenten gezondere en duurzamere voedselkeuzes zouden kunnen maken. Dat kan zowel door veranderingen in omgeving, zoals wetgeving, als door individugerichte maatregelen, bijvoorbeeld via voorlichting of onderwijs.

 

Advies
Wil je advies over hoe jij op een duurzame manier met je voeding bezig kan zijn, neem dan contact met ons op via info@personalbodycenter.nl of 06 - 146 69 558

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
contact
online afspraak
manage your lifestyle
partners
b2b