contact
News
Leer etiketten lezen

GEZONDE KEUZES MAAK JE IN DE SUPERMARKT

We vertellen hoe je in de supermarkt snel een etiket kunt lezen en kunt bepalen of je een gezond product in handen hebt.

De Wageningen Universiteit concludeerde eerder aan de hand van onderzoek dat 52% van de Nederlanders nooit bekijkt welke ingrediënten er staan op het etiket. Tien procent leest dit van vrijwel van alle producten die zij kopen. En 14% doet dit bij ongeveer de helft.

Van de personen die wel de ingrediëntenlijst bekijken, letten vooral op de hoeveelheid suikers in het product (75%. Ook zout (ruim 50%) en energie in kilocalorieën (50%) zijn zaken waar consumenten naar kijken.  


Vergelijken
"De zaken waar je het beste op kunt letten voor je gezondheid zijn calorieën, verzadigd vet, zout, suiker en voedingsvezels", zegt Jasper de Vries van het Voedingscentrum. "Pak twee vergelijkbare producten uit het schap, draai ze om en kijk in de voedingswaardetabel hoeveel calorieën en voedingsstoffen erin zitten. Zo kies je bijvoorbeeld de ontbijtgranen met de minste suikers en de meeste vezels."

Wanneer je producten vergelijkt, kun je dat het beste doen per 100 gram. "Soms zie je ook de voedingswaarde per portie op het etiket staan, maar dat kan verwarrend zijn. Fabrikanten bepalen namelijk zelf hoe groot zo'n portie is."


Via onze diëtisten kun je een workshop etiket lezen volgen. “We leren mensen op een leuke manier verantwoordelijkheid te nemen in hun product keuzes”, zegt diëtist Anouk van der Burg en tevens eigenaresse van Personal Body Center. “Ieder mens heeft zo zijn eigen smaak en voorkeur en het is onze taak rekening te houden met deze wensen en inkopen gemakkelijker te maken.” 


Claims en plaatjes
Weleens nagedacht dat die lachende aardbei op de verpakking bedacht is om jou te laten denken dat fruit het beste is wat je kunt eten? Van der Brug zegt “met onze workshop willen we mensen bewust maken van de marketingstrategieën die voedselproducten inzetten. Je moet je realiseren dat wanneer je een lachende aardbei op een verpakking ziet, die is bedacht om jou te laten denken dat je fruit moet kopen en dus goed bezig bent."

Draai de verpakkingen eens om voordat je overgaat tot aankoop. Hier staat alle informatie die je nodig hebt voor het maken van een bewuste keuze.

Op de voorkant van verpakkingen staan volgens Van der Burg vaak claims zoals "100% natuurlijk", "vers" en "ambachtelijk". Deze drie claims zijn alle drie "leeg", stelt zij. "Er is geen criterium voor deze claims, en dus kan iedereen het roepen, ongeacht of het 'ambachtelijke' brood in de fabriek is gemaakt of bij de bakker. Sommige claims moeten wel voldoen aan regels, zoals 'bron van vezels', 'light' en 'goed voor de weerstand'."


50 suikernamen
Volgens Van der Burg zijn er meer dan vijftig verschillende benamingen voor suiker. "Bekende daarvan zijn tarwestroop, fructose en invertsuikersiroop. Dat klinkt niet gelijk ongezond, maar het is dus gewoon suiker." Goed om te weten is dat het eerstgenoemde ingrediënt ook het meeste in het product zit. Dus als dat een (benaming van) suiker is, weet je dat je vooral suiker naar binnen krijgt."In de voedingswaardetabel staan alle suikers vermeld onder de koolhydraten", voegt De Vries toe. "Dit zijn alle suikers in het voedingsmiddel. Dus ook de suikers die van nature voorkomen in het voedingsmiddel, zoals suikers in fruit en in melk."


E-nummers
“Fabrikanten zetten soms de uitgeschreven naam van een stof op het etiket in plaats van een E-nummer", zegt De Vries. "Dit klinkt natuurlijker. Er staat dan 'citroenzuur' in plaats van E330, terwijl het hetzelfde stofje is (een conserveermiddel)."

Wel benadrukt De Vries dat E-nummers veilige stoffen zijn die goedgekeurd zijn door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). "Er is voor veruit de meeste mensen geen reden om heel waakzaam te zijn voor E-nummers bij het kopen van een product. Wél zien we dat E-nummers veelal zitten in minder gezonde producten, zoals snoep en snacks. Kies daarom zoveel mogelijk voor onbewerkte, verse producten."

"E-nummers zullen altijd worden blijven toegevoegd aan producten", stelt Van der Burg. "Ik zeg niet dat e-nummers per definitie ongezond zijn, want ze kunnen ook natuurlijk zijn zoals kleurstof uit groenten, maar het zijn wel stoffen die bij elk persoon een ander effect kunnen hebben. Zo hoor ik vaak dat mensen migraine van vetsin krijgen (E621, vaak terug te vinden in de Aziatische keuken, red.)." 

Van der Burg legt uit dat er verschillende groepen e-nummers zijn. "Kleurstoffen, glansmiddelen, smaakversterkers en zoetstoffen." Over die laatste groep zegt ze dat deze in een lichaam kunnen worden herkend als suiker en hierdoor zelfs mogelijk tot overgewicht kunnen leiden. "Bepaal dus voor jezelf of je het belangrijk vindt dat je een product kiest waarin een bepaald e-nummer veel zit."

 

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
contact
online afspraak
manage your lifestyle
partners
b2b