contact
News
Alles over dopamine

Dopamine is één van de vier primaire neurotransmitters die je hersenen aanmaakt en is een super belangrijk stofje. Het is van grote invloed op je gevoel en zorgt daarnaast voor energie, focus, enthousiasme, geheugen en motivatie. Wanneer dopamine in grote hoeveelheden vrijkomt, creëert het gevoelens van plezier en beloning. Klinkt goed, toch? Het motiveert in ieder geval om specifiek gedrag te herhalen. We vertellen je hoe je met je voeding én leefstijl kunt zorgen voor voldoende dopamine in je lijf.


Ga voor jezelf eerst eens na hoe je jezelf voelt. Als je jezelf herkent in één van de volgende symptomen dan is de kans groot dat je een dopamine tekort hebt en is het tijd voor actie.

SYMPTOMEN DOPAMINE TEKORT

  • Je voelt je al dagen, misschien zelfs weken vermoeid
  • Je drive is weg
  • Snel afgeleid
  • Moeite met het maken van keuzes
  • Snel emotioneel

 JE DOPAMINE VERHOGEN MET VOEDING
Cafeïne, alcohol en ‘snelle' suikers zoals snoep, koek, pasta, frisdrank, taart, etc. zorgen dat je jezelf even beter voelt. Ook drugs triggert de aanmaak van dopamine in je hersenen. Wij adviseren je om juist op een verantwoorde manier aan de slag te gaan om je dopamine gehalte op peil te houden of te verhogen. Dit door bewust keuzes of leefstijl- en voedingsgebied.

VOEDING VOOR DOPAMINE
Deze voeding kun je toe gaan voegen om je dopaminegehalte in balans te brengen.  

Plantaardig:
Artisjok, avocado, quinoa, walnoten, zaden (pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad) en zilvervliesrijst

Dierlijk:
Eend, kalkoen, kip, groot wild en eieren

Zuivel:
Cottage cheese, buffel- en schapenmelk, schapenkaas en weipoeder

Verder nog:
Donkere chocolade (YES!), goji bessen en Maca poeder

 

LEEFSTIJL EN DOPAMINE
Beweging:
Start met beweging. Een blokje om is al mooi begin. Krachttraining heeft de meeste invloed op je dopamine. Het advies is om 2-3 keer per week te trainen.

Sociale interactie
Probeer je meer onder de mensen te begeven. Een paar ideeën: start als vrijwilliger, kook voor vrienden, ga op dansles of zoek een nieuwe hobby. Probeer iets nieuws 😊

Ga lekker veel naar buiten 
Zonlicht (vitamine D) is nodig om dopamine aan te maken.

Positief stimulerende omgeving zoeken
Fijn als je mensen om je heen hebt je (onder)steunen. Verder kun je ook meer doen van waar je blij van wordt. Bijvoorbeeld een boswandeling of juist een drukke markt in een vreemde stad. Misschien een sauna of juist een concert. Het maakt niet uit wat je doet. Maak meer tijd voor de dingen die jou inspireren. 

Zoek lichamelijk contact op.
Met lichamelijk contact maak je oxytocine aan wat je neurotransmitters verhoogt. Knuffelen met je huisdier telt ook! En seksueel contact geeft al helemaal een dopamine boost.

Van moeten naar willen
Moet je veel van jezelf? Kijk eens of je het woordje ‘moeten' kunt vervangen door ‘willen'. Het werkt bijna magisch. 

Meditatie
Mediteren geeft je veel bewustwording. Je wordt je écht bewust van je gedachten.
Heb je veel negatieve gedachten? Je leert ze te herkennen om vervolgens te focussen op positieve gedachten, je kunt je emoties beter reguleren om zo meer innerlijke rust te creëren.

MEER WETEN OVER JEZELF WEER IN BALANS KRIJGEN?
BEL OF MAIL NAAR INFO@PERSONALBODYCENTER.NL / 06 - 146 695 58

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
contact
online afspraak
manage your lifestyle
partners
b2b