contact
News
Gewicht kwijt, yes! Wat nu?
Gepost door Lonneke Boel op: 30 september 2018 in: Lifestyle

GEWICHT KWIJT, YES!! HOE NU VERDER?  

Je hebt er hard voor gewerkt en de eerste pondjes of zelfs kilo's zijn eraf. Yes! En wat nu?! Hoe zorg je er voor dat de kilo's eraf blijven? 

Diëtist Annemijn van Andel krijgt deze vraag vaker. "Mensen zijn in het begin van hun leefstijlverandering vaak heel gemotiveerd. Dit wordt versterkt doordat de eerste kilo's er bij wijze van spreken afvliegen. Maar na de eerste maand begint het echte werk pas."

Annemijn streeft samen met haar klanten een langdurige aanpassing van het eetpatroon na. "Het gaat hier om gedragsverandering en dat is niet van de één op de andere dag gedaan. Het is samen zoeken naar wat past, want ieder mens is anders. Probeer maar eens cold turkey te stoppen met het drinken van koffie of iets anders wat je al jaren doet. Dit zal ook stapsgewijs gaan en zal gepaard gaan met vallen en opstaan. Het is mooi om er dan voor mensen te zijn. Om die steun te kunnen bieden. Want niets is onmogelijk."

Lees hier de tips van Annemijn om blijvend op gewicht te blijven. 

1. Maak motivatiekaartjes! 
Schrijf op een briefje wat de reden is dat je je doel wilt halen. Voorbeelden van doelen kunnen zijn als maat 38 in een trouwjurk wilt passen, of dat je een hele sportwedstrijd wilt volhouden of dat je weer in die oude broek wilt passen.
Plak je motivaties op plekken waar je vaak bent, dus op de spiegel van de badkamer, het toilet of op de koelkast. Je zult zien dat ze als een boost werken! .

2. Beweeg 2,5 uur per week.

Doe dit matig intensief en verdeel het over verschillende dagen. En doe vooral iets wat je leuk vindt :) Wandelen, fietsen of een sportvereniging,.. beweeg en geniet ervan. 
Vind je het lastig en is beweging nog geen vast onderdeel in jouw leven? Een prima hulpmiddel is een stappenteller. Deze kun je vaak gratis downloaden en helpen je meer te bewegen. Ga voor de 10.000 stappen per dag.

Klik hier voor een stappenteller voor Iphone. 
En hier voor een stappenteller voor Android. 

3. Prep je meals! 
Het plannen van je maaltijden (ja allemaal) heeft verschillende voordelen. Je zult tijd en geld besparen, gezonder eten en minder snacken. 
Dus pak je receptenboeken, maak een weekmenu voor ontbijt, lunch, snacks en dinner en kook alles in. 

Als je alles in huis hebt plan je een paar uurtjes in om vast wat voorwerk te doen. Zo kun je aardappelen, rijst of een ander graan alvast voorkoken en in verschillende bakjes verdelen. Wellicht kun je je ontbijt al klaarmaken (overnight oats bijvoorbeeld) en kun je gemakkelijk bepaalde gerechten invriezen. Zelfs je smoothies kun je alvast maken en in de vriezer bewaren. 

4. Zorg voor voldoende slaap. Het is bewezen dat je slaappatroon wel degelijk effect heeft op je gewicht. Als je te weinig slaapt, maakt je lichaam het hormoon ghreline aan, ook wel bekend als het hongerhormoon. Daar komt bij dat je lichaam bij te weinig slaap minder leptine aanmaakt, wat er juist voor zorgt dat je niet gaat overeten.
Dit zijn dus twee redenen om op tijd naar bed te gaan vanavond ;) 

5. Doe dingen waar je blij van wordt, iedere dag!
Je kunt dit zien als het tegenovergestelde van het hebben van stress. Houdt de controle over je eigen leven. Ben je ergens ontevreden over, verander het dan. Je hebt altijd een keuze. 
Teveel stress zorgt voor meer cortisol in je lichaam. Heb je veel stress, dan zal er veel van dit hormoon aangemaakt worden en heb je meer kans op buikvet en heb je vaker een hongergevoel. 

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
Categorieën
acties
blog
Toon alles (257)
#BYEBYEBELLY (13)
Diensten (7)
DiŽtisten (14)
FODMAP (5)
Food Events (1)
• Lifestyle (207)
Locaties (6)
Nieuwe producten (1)
Recepten (0)
Sport (3)
challenges
nieuws
producten
recepten
vlog
contact
online afspraak
manage your lifestyle
partners
b2b